Skip to main content

اعمالي

Comments

Popular posts from this blog

يا محاسن الصدف... تعبيرات انجليزيه مختلفه

nglish. The Earth is a big place. The U.S. space agency  NASA says the Earth has a  diameter  of about 12,800 kilometers . And the organization  Population  Reference Bureau  estimates that about 7.5 billion people live on our planet. That is a lot of people! الارض مكان كبير..وكاله الفضاء الامريكيه ناسا حددت قطر الدائره للارض 12800 كيلو وان عدد سكان الارض حوالى 7.5بيليون على كوكبنا..يبدوا ان هذا كثير جدا So, it can really come as a surprise when you see someone in a place where you do not expect to see them. This can make the world feel very small. لذالك حينما ترى شخص لم تتوقع وجوده 

تعليم النحت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته درس اليوم هنتكلم عن النحت ومن البدايه خالص وقبل ما اخوض فى الموضوع احب اعرفكم عن نفسي انا محمد قمصان عمرى 30 سنه ومهنتى هى الرسم والنحت الجدارى وخبرتى فى المجال ده كونتها فى فتره 15 سنه      علشان احكيلكم عن الرسم والنحت وازاى دخلت المجال ده محتاج وقت كتير لكن انا هعتبر ان اللى بيقرا او بيشوفنى او يسمعنى ماهو الا زيرو خبره فى مجال النحت علشان ققدر اوفي اكبر قدر من المعلوكات القيمه اللى يكاد تكون تافهه للبعض لالمامهم ببعض المعلومات بس الله نبدا اول هام فى موضوع النحت لازم تعرف تفرق بين حجات معينه ايه هو النحت ال 2d. 3d. 4d وايه هى الخامات اللى الواحد يقدر بيها يتعامل مع المجسم سواءا كاان 2d 3d او غيره وازاى اقدر اوصل لانى اتربح من المجال ده وايه الفرق بين النحت والتشكيل كل الاسئله دى لازم تعرف اجابتها كويس علشان تقدر تتفاعل مع موضوع النحت او هام نعرف معنى 3D ايه هو الD الدي ده اختصار لكلمه dimension يعني ابعاد والابعاد هنا يعني اتج

تحرش بريهام سعيد مع الفيديو

قامت الإعلامية ريهام سعيد، بتحرير محضراً ضد شباب اتهمتهم بالتحرش بها أمام منزلها في الساحل الشمالى، ونشرت تفاصيل الواقعة عبر حساباتها الرسمية على السوشيال ميديا. التحرش بريهام سعيد على يد 6 شباب في الساحل الشمالي (فيديو) من جانبه، نشرت الإعلامية ريهام سعيد، صور للشباب التي اتهمتهم بالتحرش بها أمام منزلها بمارينا في الساحل الشمالي، كما نشرت فيديو عبر قناتها باليوتيوب، وقالت فيها إنها تعرضت للتحرش والتنمر من قِبلهم، وهم 6 شباب. وكتبت ريهام عبر فيس بوك: “من فضلكوا أنا عايزة اتقدم ببلاغ رسمي ومعيش بياناتهم لو سمحتوا لازم نقضي على الظاهرة دي الموضوع ابتدا معاكسة لبنتي وهما قاعدين جنبنا وهما مش واخدين بالهم أن أنا قاموا يتمشوا وقربوا وكلموا بنتي مردتش شافوا أن أنا قالوا طب نتصور أنا مردتش لأني مستاءة من اللي بيعملوه بقالهم ربع ساعة، بنتي ردت وقالت له ممكن تمشي؟ الاتنين اللي في الصورة ردوا وقالوا سيبها ببتنك علي أيه دي رد سجون دي كانت محبوسة، أنا عايزة حقي لو اتعديت عليهم كنت هبقى غلطانة ودلوقتي أنا مش عارفه أجيب حقي زي ما قالوا لي وهما ماشيين من فضلكوا ساعدوني أعرف هما مين”. تقدمت ريهام سعيد